This is the end: Harris

15 juli 2013 - Drinishader, Village, Verenigd Koninkrijk

Plots is het dan zo ver: De laatste Schotse stop van mijn reis... Vreeeeeeemd!! Harris moest vooral een plaats worden om wat te bekomen van wat geweest is en energie op te doen voor Londen.
Mede dankzij de bijna nooit rijdende bussen is dit zeker gelukt! De dag van mijn aankomst moest ik al twee uur wachten op mijn aansluiting van Tarbert naar Drinishader. Om dan nog geen tien minuten op de bus te zitten :D Het stappen was echter onmogelijk. Verschillende mensen hadden me al gewaarschuwd dat er geen supermarkt is in Harris en dat je er weinig kan krijgen. Gevolg: Ikke zwaar geladen met twee rugzakken en nog extra plastic zakken vol eten op de bus richting Harris. Niet onnodig want winkels zijn er hier inderdaad bijna niet :)
De cottage waar ik verbleef was echter geweldig! Dichter bij een redelijk normaal leven dan dit ben ik in meer dan drie maand niet gekomen :)
Aangezien een busregeling hier bijna onbestaande is, heb ik de omgeving vooral te voet en met de fiets verkend. Harris is onwaarschijnlijk mooi met een rots- en heuvelachtige oostkust en een westkust vol met prachtige witte zandstranden. Ze hebben hier inderdaad de mooiste stranden van heel de UK! Enkel spijtig van het weer... De eerste dagen was het nog een graad of 16 en droog. De volgende dagen was het ongeveer 12 graden met veel wind en regen. Met andere woorden, ik ben dus goed uitgerust :D
Gelukkig kon ik op bijna alle avonden genieten van het geweldig gezelschap van verschillende mensen die hier ook verbleven. Mee met de kaarten spelen met drie Schotse tieners, reisverhalen uitwisselen met Schotten die vaak een vakantie in eigen land houden en nachtelijke babbeltjes met een Duits koppel en en Amerikaanse over reizen, de staat van de wereld en een discussie voeren over wie nu eigenlijk het beste bier heeft: Duitsland of Belgie?? Lijkt mij een gespeelde match :D
Ondertussen gingen de dagen verraderlijk snel en zijn we nu aanbeland aan mijn laatste dag op Harris. Wederom: Vreeeeeemd!!
De volgende twee dagen ga ik telkens zo'n tien uur op de bus zitten, onderweg naar Londen. Waar ik het gezelschap krijg van Sieglinde! Dat belooft dus nog een dijk van een week te worden!!!
Een week met weinig tijd dus ik ga dan ook hier men blog afsluiten!
Schotland was onbeschrijflijk geweldig! Het land, de mensen, de mentaliteit, alle ontmoetingen en zelfs de moeilijke momenten.
Een reis om nooit meer te vergeten! Momenten om nooit meer te vergeten!
Ik heb gelachen, gehuild, serieuze gesprekken gevoerd met onbekenden, bergen beklommen, een wilde Shetland pony geaaid, een boot bestuurd, veel plaatselijk bier uitgetest, ben verloren gelopen in de bergen, gratis op een tourbus gesprongen, het einde van een weg gezocht en gevonden, getuige geweest van een echte schapenrace, me moeten douchen in douches waar je echt niet in wilt staan, wilde zeeen getrotseerd, in een diepe grafkelder gedoken, heb puffins, zeehonden en een walvis gezien net als de mooiste landschappen die je je maar kan indenken en ik ben uitgewaaid maar dan ook volledig uitgewaaid!!!
Niet slecht, toch??
See ya'all back in Belgium!!!

1. Nonkel polle en riekess:
    16 juli 2013
    Ik ga je reisverhalen missen , maar misschien is er een toekomst voor jou in Vlaanderen vakantieland??? Je hebt de gave om de mensen virtueel mee op reis te nemen. De groeten in Londen en de groeten aan de queen. xxxxxx
  2. Annick:
    26 juli 2013
    Blij dat je terug thuis bent en een dikke proficiat. You did it!!!