The Far North, The Shetland Islands

18 juni 2013 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Na een nacht met zeer weinig slaap, meerden we aan in Lerwick hoofdstad van de Shetland Islands. Dan moet er toch wel wat te zien zijn zou je zo denken... Niet dus! De enige plaats waar je in Lerwick op een zondagochtend om 9.30u kan ontbijten is in de plaatselijke supermarkt. Ha! Ook weer een aparte ervaring! Na een grondige verkenning van de stad bleek het op een zondag ook niet echt levendiger te worden :D Ondertussen had ik in de jeugdherberg eindelijk ne local ontmoet. Alhoewel local... Ne geemigreerde Engelsman, maar hij woont al wat jaren in Schotland. Door het gebrek aan leven op een zondag gingen we dan samen maar richting de pub en de plaatselijke bieren. Eindelijk zat er eentje tussen die de moeite van het drinken waard was: White Wife wordt gebrouwen op Shetland zelf in de Valhalla brouwerij. Klinkt niet slecht en smaakte al helemaal niet slecht! Een opluchting na de eerdere pogingen :D

De volgende dag stond een uitgebreidere verkenning van Lerwick op het programma: de typische oude vissershuizen (lodberries), een wandeling rond The Knab en Loch Clickimin tot boven op Staney Hill waar je een prachtig zicht hebt op Lerwick en omgeving. Ook het Shetland Museum was zeer de moeite waard!! De warden van de jeugdherberg vond dat ik een grote vergissing begaan had met nu al naar het museum gaan. We are in the middle of the North Atlantic Ellen!!! Naar het museum gaan doe je als het slecht weer is. Tja... Hij zou gelijk krijgen :D

Shetland, evenals Orkney zou later blijken, bulkt van de prehistorische sites. Net iets voor mij dus :) De volgende dag ging het dan ook onmiddellijk richting Jarlshof, een uitzonderlijk goed bewaarde site waar huizen stonden en gebouwd werden vanaf 2000 v Chr tot in de Middeleeuwen! Wederom goed opgevat en met audiogids. Me happy :D Daarna ging het te voet langs de kust tot aan Sumburgh Head waar ik weer die kleine grappige vogeltjes, de puffins, tegen kwam. Tegelijkertijd bereikte ik ook het belangrijkste doel van mijn verblijf: een Shetland pony fotograferen :D Een stevige wandeling tot op de heuvel voor wonderbaarlijke panorama's kon uiteraard niet ontbreken. Ongelooflijk hoe ik zowat het hele zuidelijke mainland en zijn omliggende eilanden kon zien! Via Grutness Beach ging het dan terug naar de bus en Lerwick.

De warden van de jeugdherberg vertelde mij eveneens dat ze niet echt veel dagen zonneschijn meemaken op Shetland. De eerste dagen in Shetland waren echter zonovergoten! Met zo'n 15 graden was het echt wel warm! Blijkbaar is de zon er straffer omdat er minder vervuiling is. Shetland is echter zo noordelijk gelegen als Bergen (Noorwegen) en Sint-Petersburg (Rusland). Het kon dus ook niet blijven duren... De regen moest eens komen :) En dat deed ze! Het kraantje werd 's ochtends open gedraaid en ging pas 's avonds laat weer dicht! Niet echt een wandelweertje dus. Dan maar richting Scalloway, de vroegere hoofdstad. Echt veel was er niet te zien en het ging dan ook al snel terug richting Lerwick en richting een coffeeshop met warme chocomelk en een dubble chocolat cupcake :D 's Avonds kwam er mist op. Letterlijk. De meest intense mist die ik al gezien heb. Het ene moment kon je nog goed zien en het andere moment kon je niet eens de overkant van de straat zien! Ongelooflijk!

Ook de dag erna was het weergewijs niet echt veel soeps. De mist was nog niet helemaal weggetrokken en de wind was ENORM. Je kon niet met de wind mee stappen, je moest mee lopen (of in elk geval een raar huppel move'ke doen). Gevolg: De ferry naar Moussa, het eiland waar ik naartoe wilde, vaarde niet uit die dag. Jammer! Dan maar richting de plaatselijke cinema. Een unieke ervaring!! De zaal was zo groot als mijn living en er waren exact 4 rijen met 10 stoelen. Het scherm was maar net iets groter dan de grootste tv die je tegenwoordig kan kopen. Desalniettemin, The Hangover III was hilarisch!!

De volgende dag moest ik al koers zetten naar de Orkney Islands. Zo kwam er veel te snel een einde aan mijn verblijf in Shetland! Zoals je kan zien op de foto's een prachtige plaats, redelijk rotserig en heel uitgestrekt. Met zijn meer dan 100 eilanden is Shetland een echte aanrader voor wie de rust wil gaan opzoeken en zichzelf wil gaan vinden :D

1. Nonkel polle en riekess:
    18 juni 2013
    Ellen, nog 10 dagen en we komen je de oren van je hoofd tetteren! Wij zijn er alvast klaar voor. Doe zo verder met het schrijven van die (h)eerlijke verhalen.
  2. Nelleeee:
    18 juni 2013
    Hihihihi top, topper, Ellen ! ;D Way to go baby ! X
  3. Annick:
    19 juni 2013
    Weer een ervaring rijker!
  4. Melissa:
    19 juni 2013
    Hey ellen,
    Echt leuke verhalen ! Je doet dat goed !
    Zo helemaal alleen , chapeau , ik zou het niet kunnen :D
    Mijn stage was super goed :D Groen op de gewone stage & groen op mijn muzische stage ..
    Nu examens , geschiedenis was weer geen toppertje, dus dat worden 6 keer WO en 2 keer wiskunde in de vakantie ..
    Kijk er niet naar uit !
    Morgen mijn laatste examen & dan eindelijk vakantie.
    Ik kan het gebruiken, want even juf willen worden ?
    Zwaar onderschat hoor !
    Ik laat je mijn uitslagen weten :D
    Nog heel veel succes daar, maar hey ? Wij weten dat je het kan !
    Tot snel !x
    21 juni 2013
    de foto s zijn mooi
  7. *gerdjeee:
    24 juni 2013
    haha zalig the hangover III idd leuke ervaring wss! ;D Toch goe bezig, you go girl! xoxo
  8. Anneke:
    26 juni 2013
    My god! Ik ben zooooooo jaloers!!
    Ik had - aan de foto's te zien - Shetland zoooo geweldig gevonden! :)
    Ge doe da goe meisje! doe zo voort! -X-
  9. Annick:
    27 juni 2013
    Eindelijk ... de foto's!!! Tot morgen.