A little piece of heaven... Skye!

21 mei 2013 - Skye, Verenigd Koninkrijk

Na een heel voorspoedige busreis belandden we deze keer in Portree, pittoreske hoofdstad van het eiland Skye. Eens ingecheckt in een wel heel kleurrijke jeugdherberg (onze kamer was fluogroen en lichtblauw geschilderd!), volgde een verkenning van dit uitermate kleine, maar o zo schattige stadje! Groot was onze verbazing toen we 's avonds tijdens het koken in de jeugdherberg plots werden aangesproken door een jongeman met een: Zeg, makik ulle boekske is efkes lenen?? (Lees met een zwaar West-Vlaams accent) om dan even later aangesproken te worden door drie jonge, Canadese mannen met de vraag of we wilden mee-eten van hun vers gevangen en klaargemaakte mosselkens. Ze vergaten er wel bij te melden dat ze absoluut geen idee hadden hoe ze mosselen moeten klaarmaken! Bijgevolg: bijna rauwe mosselen! Zijn we wijselijk afgebleven :) Om maar even te verduidelijken dat deze jeugdherberg echt vol zat met spontane, leuke mensen van allerlei slag! Ook onze twee Amerikaanse kamergenoten (broer en zus) waren gewoonweg GODDELIJK.
Op onze eerste volledige dag besloten we het kasteel en de tuinen van Dunvegan te gaan verkennen. Eens aangekomen werden we door één van de medewerkers aangesproken over de Coral Beach die vlakbij was en prachtig zou zijn! We zouden wel best liften tot daar want te voet was het toch nogal ver. Na verschillende pogingen tot, werd het ons duidelijk dat liften langs een weg waar amper auto's voorbij komen en enkel toeristen, toch niet zo evident is :D Niet getreuzeld echter! Gewoon stappen! Na 1,5 uur wandelen in ronduit prachtig gebied bereikten we de Coral Beaches. Ik kan bijna geen betere plaats bedenken om onze schoon in plastic zakskes verpakte boterhammen op te eten dan op de top van een heuvelke met uitzicht op deze prachtige stranden! Na dezelfde weg terug gestapt te zijn, haalden we zelfs onze enige en laatste bus terug naar Portree! Toch niet slecht voor een eerste dagje :)
De volgende dag mocht het dan toch al is wat meer zijn! We besloten om de toeristisch verplichte, maar niet te onderschatten klim te doen naar 'The Old Man of Storr'! Gewapend met een heus wandelboekske vlogen we naar boven! Voor de volle twee minuten dan toch :D Daarna ging het ietsjes trager, maar na een uurtje klimmen bereikten we zo ongeveer de top. Zoals te verwachten waren de uitzichten FENOMENAAL! Spijtig genoeg was het geen zonovergoten dag. Na een ijdele poging van Ellen om de rots ook echt te gaan aanraken (PANIEK op het einde wegens veeeeeeel te steil) dwongen de regen en de wind ons de weg naar beneden aan te vatten! Tijdens het wachten op de bus in de gietende regen ontmoetten we een Australisch meisje. Zij zou zo wat onze vaste avondbabbel en als bij wonder later op de week ook onze roommate worden! Samen gingen we er van door naar Kilt Rock. Een mooi uitzichtspunt waar een waterval zich verticaal in de zee stort! Het zicht op de kliffen van Skye was wederom geweldig! Na een kort bezoek aan het kleinste en meest onnozele museum dat we ooit al bezocht hadden (en dat wilt al wat zeggen!) besloten we te stappen naar Staffin. In Staffin Bay zijn er prachtige zwarte zandstranden! Van onze Canadese vrienden hadden we al te horen gekregen dat er vlak na Staffin een allerschattigst, megaklein theehuisje was. Dus wij, uiteraard, op zoek daarheen! Na nog twee mijl gelopen te hebben, liepen we er zelfs bijna voorbij! Alleen om dan te ontdekken dat onze wederom enige en laatste bus te snel kwam om nog van een theetje, of ne warme chocomelk, te kunnen genieten :( Tja!
Op aanraden van een Israelisch meisje dat we ontmoet hadden in Edinburgh, gingen we de dag erna op zoek naar de Fairy Glen in de buurt van Uig. Met zo'n naam! Geef toe! Kan alleen maar geweldig zijn! En dat was het ook! Een iets kortere uitstap, maar zeker de moeite waard! Na in het plaatselijk hotel nog een ongelooflijk slecht pintje gedronken te hebben (Isle of Skye beer is GENE aanrader!) zetten we terug koers naar Portree.
Het plan voor de volgende dag was een stevige klim in de beroemde Cuillin Hills. Het weer dacht er echter anders over. Na een nacht met een zo hard waaiende wind dat we er bijna van uit ons bed vlogen, leek het ons geen goed idee om de bergen in te trekken! Alternatief: Een mooie wandeling! De Scorrybraec wandeling aan de rand van Portree. Ongelooflijk hoe je in Schotland van het ene moment op het andere ineens 100 meter hoger kan staan! Na dit alles verdienden we wel eens een rustige namiddag en avond. Wat taartjes eten (de meest decadente koffie-caramel-fudge-cake die ik van mijn leven gezien heb) met wat koffiekes en 's avonds een lekker visje gaan eten in de haven van Portree. Meer moet dat niet zijn!
De volgende dag scheidden onze wegen even. Anneke besloot er een luilekker dagje van te maken en te genieten van de stralende zon (bij zeker 19 graden!) en Ellen besloot om van het goede weer te profiteren en zich toch nog aan de klim in de Cuillin Hills te wagen. Gewapend met een geleende kaart en een kompas (laten we net doen alsof ik deze kan gebruiken/lezen). Na een klim van drie uur was de sneeuw bijna binnen handbereik! Jaja, er ligt nog sneeuw op Schotlands hoogste toppen. Spijtig genoeg moest ik ook nu op mijn schreden terug keren om de enige en laatste bus terug naar Portree te halen! Maar wat een geweldige ervaring!!!! Inclusief het twee keer verloren lopen in de bergen waar je geen levende ziel tegen komt :) De uitzichten en watervallen waren weergaloos! Op het hoogste punt dat ik bereikte was er zelfs een bron die ontsprong uit de berg! Subliem! Bij terugkomst in Portree bleken we allebei een topdag achter de rug te hebben! Enkel om die te laten over gaan in een topavond waarop we maar niet uitgebabbeld geraakten met onze Australische vriendin!
Het afscheid van Skye was dus wat bitterzoet. Maar....... Op naar onze volgende avonturen in Fort William!!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annick:
    21 mei 2013
    Mega verhaal! Jullie hebben echt de tijd van jullie leven, genieten!
  2. Nonkel polle en riekess:
    21 mei 2013
    Wacht maar! Ons stapschoenen zijn al opgeblonken( om 't stad te bezoeken!!!) Tot binnenkort.........
  3. Bianca & Rick:
    21 mei 2013
    Meiden! Heel tof om jullie verhalen te lezen! Geniet, beleef en koester alle mooie momenten!!! Liefs xxx
  4. Oma:
    22 mei 2013
    ik vind het tof dat jullie zoveel moed hebben
  5. *gerdjeee:
    23 mei 2013
    wederom geweldige avonturen beleefd precies!!! :) doe zo voort!
  6. Annick:
    24 mei 2013
    Een straffe dochter heb ik, ze heeft de top bereikt!! Proficiat!!
  7. Simon:
    27 mei 2013
    foto's zien er geweldig uit, wat een prachtig gebied en idd een zekere vorm van jaloezie steekt stilletjes de kop op! nog veel plezier dames!